top of page
Nagra-01_2.jpg

FAQ - VANLIGA FRÅGOR & SVAR

  • Erbjuder HiFi Stället hemlån?
    Ja, hemlån efter överenskommelse erbjuds.
  • Kan jag byta in HiFi?
    Ja, inbyten kan diskuteras.
  • Kan jag byta in min gamla stereoanläggning?
    Absolut i de flesta fall, kontakta butiken för mer information. OBS. EJ hembioprodukter.
  • Vilken nål och rem ska min skivspelare ha?
    Skicka typbeteckning på skivspelaren och på pickupen så ordnar vi en ny uppsättning snabbt och smidigt. Tips! Stora lyft i ljudbild och kvalitet kommer med en modest investering i en ny modern pickup och nytt modernt RIAA, utvecklingen har verkligen gått vidare och du kommer att uppleva skivorna på nytt.
  • Säljer HIFI Stället nya rör?
    Elektronrör går vanligtvis att beställa. Kontakta butiken för mer information och leveranstid.
  • Säljer HIFI Stället varor på kommision?
    Ja, varor förmedlas åt kund och det är ett smidigt alternativ som flera väljer. Kommissionsavgiften baseras inte på fast procentsats, utan vi enas först om önskat försäljningspris innan varan annonseras. Tänk på att varje produkt måste undersökas innan annonsering, undersökningen är gratis. Att sälja på kommission är smidigt och ägaren undviker kufar, demo och paketeringsarbete.
  • Utför HIFI Stället service och reparation?
    Butiken kan rådgiva gällande din apparat. I mån av tid kan butiken utföra service och reparation. Först debiteras en undersökningsavgift på 500 SEK per inlämnad apparat. Sedan lämnas kostnadsförslaget, där undersökningsavgiften är borträknad från priset. All elektronik som är till åren kommen bör servas, dels för ljudkvaliteten och dels för apparatens säkerhet. Exempelvis torkar och sväller elektrolytkondensatorer, omkopplare oxiderar, bias och DC-offset ska justeras, lödningar spricker och motstånd går i vissa fall ur tolerans. Tänk på din egen säkerhet! Äldre apparater som byggdes enligt dåvarande elsäkerhetsprincip kan bestå av lösningar som idag inte anses godkända och är därmed farliga för lyssnaren. Exempelvis gamla avstörningskondensatorer monterade mellan het och chassi, långt innan klassningen X2 och Y uppfunnits. Moderna ersättare kortsluter inte vid fel och leder därför inte strömmen till chassit. Kontakta istället butiken för konsultation.
  • Service och reparationer
    Kontakta butiken för information.
  • Dessa apparater servas EJ
    - Mitsubishi LT5V och liknande stående skivspelare. - Bang & Olufsen skivspelare med tangentialarm. - Elektronik med germaniumtransistorer. - Kassett- och rullbandspelare annat än Revox, Studer, Stellavox och NAGRA. - Enklare HiFi-produkter med plastmekanismer (de är för sköra). - Nya varor där garanti fortfarande gäller, sådana fall hanteras separat från serviceverksamheten. - Radioutrustning.
  • Är det möjligt att byta kanter på högtalarens element?
    När kanten har vittrat är tiden inne för omkantning. Butiken utför tjänsten. Vid inlämning debiteras en inlämningsavgift på 500 SEK per parti element för att undersöka dem. Pris på nya kanter och arbete tillkommer. Element kan också ha pappers-, gummi-, och tygkanter, vilka sällan går sönder men kan också repareras vid behov. Tips! Passa gärna på att fräscha upp hela högtalaren för bästa andrahandsvärde och ljudkvalitet.
  • Hur sker betalning?
    Varor betalas med kort, via Swish, faktura eller kontant. Finansiering erbjuds.
  • Garantier
    Generellt 2 år på nya varor. Andrahandsvaror 4 månader.
  • Hur sker leverans?
    Varor skickas via DSV, Postnord och Schenker, alternativt avhämtning i butiken eller utkörning enligt avtal.
  • Hur lång leveranstid?
    Lagervaror, demoexemplar och begagnat skickas generellt efter 3 arbetsdagar.
  • Öppet köp och bytesrätt
    Konsumentlagen har inga regler för bytesrätt och öppet köp. Öppet köp och bytesrätt avtalas med butiken och överenskommelsen ska skrivas på kvittot. Kontakta butiken vid osäkerhet.
  • Ångerrätt
    14 dagars ångerrätt vid köp via webbshoppen. Enligt distansavtalslagen får varan undersökas men ej användas. Varan återsänds i dess originalförpackning Ångerrätt gäller ej vid beställningsvaror som ej finns i butiken.
  • Reklamationer
    Alla typer av reklamationer, kontakta butiken först.
  • Returer
    Kontakta butiken för information.

Har du frågor om vår butik eller våra produkter? Ta en titt på våra vanligaste frågor och få de svar du behöver. Om något är oklart eller om du inte hittar den information du behöver kan du kontakta oss. Vi finns här för att hjälpa dig.

bottom of page